Stark tillväxt av användare och återkommande intäkter

Press Releases Stark tillväxt av användare och återkommande intäkter
27 Oct 2023, 05:30 CET

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, rapporterar en minskad nettoomsättning om 11 procent till 398,7 (450,1) Mkr samt ett justerat EBITDA-resultat om 145,8 (181,5) Mkr för det tredje kvartalet 2023. EBITDA-marginalen var 36,6 procent och resultatet efter skatt uppgick till 105,0 (143,3) Mkr.

"Under det tredje kvartalet ökade antalet användare med ytterligare 12 miljoner och i genomsnitt uppgick antalet månatligen aktiva användare till 368 miljoner. Antalet betalande prenumeranter ökade nästan dubbelt så snabbt som den totala användarbasen, vilket ökade både våra återkommande intäkter och intäkter per användare. Stark tillväxt inom Truecaller for Business bidrar också till en mer stabil intäktsprofil framöver. Annonsmarknaden fortsätter att vara svag på grund av ogynnsamma makroekonomiska förhållanden, men vår lönsamhet och vårt kassaflöde förblir starkt, även trots att vi investerar både i användartillväxt och produktförbättringar för att kunna dra nytta av en framtida ökning av efterfrågan på annonser.

Våra totala intäkter minskade med 11% till 399 miljoner SEK (450) jämfört med samma kvartal 2022. Medan intäkterna från vår annonsverksamhet minskade med 20%, ökade intäkterna från våra andra intäktsströmmar stadigt, prenumerationsintäkterna ökade med 19% och Truecaller for Business-intäkterna ökade med 55%.

I en utmanande makroekonomisk miljö fortsätter vårt fokus på att leverera starka marginaler och driva effektivitet genom både förbättrad teknik och operativ excellens. Under det här kvartalet var EBITDA-marginalen 37% och EBITDA uppgick till 146 miljoner SEK (182). Truecaller har fortsatt en mycket stark kassaflödesprofil tack vare den höga operativa hävstången i verksamheten, och under nio av de tio senaste kvartalen har vår EBITDA-marginal överstigit 35%.

Vår balansräkning förblir stabil med 1,6 miljarder SEK i kontanter och kortfristiga placeringar samt 19,4 miljoner återköpta aktier, vilket skapar stabilitet och handlingsfrihet för att följa intressanta M&A-möjligheter, ytterligare återköp eller investeringar som bidrar till långsiktigt aktieägarvärde.

Sammantaget är jag mycket stolt över den framsteg vi har gjort under detta kvartal inom produktutveckling, diversifiering av våra intäktsströmmar och den fortsatta användartillväxten i många marknader. Detta visar att Truecaller och dess tjänster förblir högst relevanta, oavsett bredare ekonomiska trender. Truecaller adresserar ett växande globalt problem, och vi förblir engagerade i att investera i ytterligare tillväxt på våra befintliga och nya marknader för att erbjuda mer värde för våra aktieägare och, viktigast av allt, våra användare på lång sikt.” säger Alan Mamedi, vd Truecaller.

Juli-september 2023 (Q3)

Jämförelsesiffror avser juli-september 2022

• Nettoomsättningen minskade med 11 procent och uppgick till 398,7 (450,1) Mkr, jämfört med samma period föregående år.
  • Justerad EBITDA uppgick till 145,8 (181,5) Mkr, motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 36,6 (40,3) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade justerad EBITDA uppgått till 161,5 (191,5) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 40,5 (42,5) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 105,0 (143,3) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,29 (0,38) kr före utspädning och 0,29 (0,38) kr efter utspädning.
  • Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad ökade med 36,9 miljoner till cirka 367,8 (330,9) miljoner
  • Omsättningen i Indien minskade med 12 procent, minskade med 18 procent i Mellanöstern och Afrika och i resten av världen var omsättningen stabil.

Januari-september 2023

Jämförelsesiffror avser januari-september 2022

• Nettoomsättningen minskade med 2 procent och uppgick till 1 304,2 (1 328,8) Mkr, jämfört med samma period föregående år.
  • Justerad EBITDA uppgick till 534,4 (581,3) Mkr, motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 41,0 (43,7) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade justerad EBITDA uppgått till 572,3 (601,6) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 43,9 (45,3) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 420,1 (449,7) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,16 (1,20) kr före utspädning och 1,16 (1,20) kr efter utspädning.
  • Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad ökade med 35,1 miljoner till cirka 356,0 (320,9) miljoner
  • Omsättningen i Indien minskade med 1 procent, minskade i Mellanöstern och Afrika med 12 procent och i resten av världen ökade omsättningen med 5 procent

Presentation av rapporten

Alan Mamedi, CEO och Odd Bolin, CFO presenterar rapporten och svarar på frågor i en

webcast och telefonkonferens, idag kl 13.00 CEST. Presentationen kommer att hållas på

engelska.

Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk.

Länk till webcast

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via följande länk. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

För mer information, kontakta gärna:

Odd Bolin, CFO

investors@truecaller.com

Andreas Frid, Head of IR & Communication

andreas.frid@truecaller.com

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014, Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 368 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2022. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.